REKLAMACJA PRODUKTU PRZEZ KONSUMENTA*



I. Podstawa prawna ustawa z dnia 30 maja 2014r. z późn.zm. o prawach konsumenta
II. Podstawowe
przesłanki
odpowiedzialności
Sprzedawcy
  1. 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem Klienta w razie braku
    zgodności produktu z umową
  2. 2. Produkt jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają
    w szczególności jego:
    1. 1) opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność,
    2. 2) przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny
      konsumentowi, o którym konsument powiadomił Sprzedawcę najpóźniej
      w chwili zawarcia umowy i który Sprzedawca zaakceptował
  3. 3)Ponadto produkt, aby został uznany za zgodny z umową, musi:
    1. 1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się produktu tego
      rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm
      technicznych lub dobrych praktyk;
    2. 2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i
      bezpieczeństwo, jakie są typowe dla produktu tego rodzaju i których
      konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter
      produktu oraz publiczne zapewnienie złożone przez Sprzedawcę, jego
      poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu,
      w szczególności w reklamie lub na etykiecie, chyba że Sprzedawca
      wykaże, że:
      1. a) nie wiedział o danym publicznym zapewnieniu i oceniając rozsądnie,
        nie mógł o nim wiedzieć
      2. b) przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane
        z zachowaniem warunków i formy, w jakich publiczne zapewnienie
        zostało złożone, lub w porównywalny sposób,
      3. c) publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta
        o zawarciu umowy;
      4. 3) być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których
        dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać
      5. 4) być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które Sprzedawca
        udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy i odpowiadać
        opisowi takiej próbki lub takiego wzoru
    3. 4. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności
      produktu z umową w zakresie, o którym mowa w ust.3 powyżej, jeżeli
      konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie
      poinformowany, że konkretna cecha produktu odbiega od wymogów
      zgodności z umową określonych w ust.3 powyżej, oraz wyraźnie i
      odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy produktu.
    4. 5. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności produktu
      z umową wynikający z niewłaściwego zamontowania produktu, jeżeli
      1. 1) został on zmontowany przez Sprzedawcę lub na jego
        odpowiedzialność;
      2. 2) niewłaściwe zamontowanie przeprowadzone przez konsumenta
        wynikało z błędów w instrukcji dostarczonej przez Sprzedawcę.
III.Uprawnienia
konsumenta
  1. 1. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego
    naprawy lub wymiany.
  2. 2. Sprzedawca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy,
    lub Sprzedawca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany,
    jeżeli doprowadzenie do zgodności produktu z umową w sposób
    wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby
    nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy.
  3. 3. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby
    nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy, może on odmówić doprowadzenia
    produktu do zgodności z umową. Przy ocenie nadmierności kosztów dla Sprzedawcy uwzględnia się
    wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku
    zgodności produktu z umową, wartość produktu zgodnego z umową oraz
    nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany
    sposobu doprowadzenia produktu do zgodności z umową.
  4. 4. Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie
    od chwili, w której Sprzedawca został poinformowany przez
    konsumenta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych
    niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę produktu oraz cel, w jakim konsument
    go nabył. Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat
    pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi Sprzedawca
  5. 5. Konsument udostępnia Sprzedawcy produkt podlegający naprawie
    lub wymianie. Sprzedawca odbiera od konsumenta produkt na swój
    koszt.
  6. 6. Jeżeli produkt został zamontowany przed ujawnieniem się braku
    zgodności towaru z umową, Sprzedawca demontuje produkt oraz
    montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca
    wykonanie tych czynności na swój koszt.
  7. 7. Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie
    z produktu, który następnie został wymieniony.
  8. 8. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową, konsument może złożyć
    oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
    1. 1) Sprzedawca odmówił doprowadzenia produktu do zgodności z umową zgodnie z ust. 3 powyżej;
    2. 2) Sprzedawca nie doprowadził produktu do zgodności z umową
      zgodnie z ust. 4-6 powyżej
    3. 3) brak zgodności produktu z umową występuje nadal, mimo że
      Sprzedawca próbował doprowadzić produkt do zgodności z umową;
    4. 4) brak zgodności produktu z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia
      obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego
      skorzystania ze środków ochrony określonych powyżej;
    5. 5) z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że
      nie doprowadzi on produktu do zgodności z umową w rozsądnym czasie
      lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta
  9. 9. Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny
    wynikającej z umowy, w jakiej wartość produktu niezgodnego z umową
    pozostaje do wartości produktu zgodnego z umową.
  10. 10. Sprzedawca zwraca konsumentowi kwoty należne wskutek
    skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż
    w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta
    o obniżeniu ceny.
  11. 11. Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności
    produktu z umową jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności
    towaru z umową jest istotny.
  12. 12. Jeżeli brak zgodności z umową dotyczy jedynie niektórych
    produktów dostarczonych na podstawie umowy konsument może
    odstąpić od umowy jedynie w odniesieniu do tych produktów, a także w
    odniesieniu do innych produktów nabytych przez konsumenta wraz z
    produktami niezgodnymi z umową, jeżeli nie można rozsądnie
    oczekiwać, aby konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie produkty
    zgodne z umową
  13. 13. W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca
    produkt Sprzedawcy na jego koszt. Sprzedawca zwraca konsumentowi
    cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania
    produktu lub dowodu jego odesłania
  14. 14 Sprzedawca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego
    sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie
    zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z
    żadnymi kosztami
IV. Czasowe granice
odpowiedzialności
Sprzedawcy za brak
zgodności towaru
z umową
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności produktu
z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu
dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności produktu do
użycia, określony przez Sprzedawcę, jego poprzedników prawnych lub
osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak
zgodności produktu z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch
lat od chwili dostarczenia produktu, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można
pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności
produktu z umową
V. Opis reklamacji Zaleca się podanie przez Klienta w treści reklamacji następujących
danych:
  1. 1) przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju braku zgodności
    produktu z umową .i daty jej wystąpienia;
  2. 2) żądanie sposobu doprowadzenia produktu do zgodności z Umową
    Sprzedaży lub oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od Umowy Sprzedaży w sytuacjach przewidzianych w pkt III ust. 8;
  3. 3) danych kontaktowych składającego reklamację.
VI. Miejsce i sposób
złożenia reklamacji
Reklamacja składana jest przez Klienta:
  • - pisemnie na adres: ul. Przemysłowa 1 , 11-500 Giżycko;
  • - za pośrednictwem poczty elektronicznej na
    adres: polamp24@polamp.com;
VII. Odpowiedź
Sprzedawcy
na reklamację
  1. 1. Sprzedawca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację
    konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania
  2. 2. Jeżeli Sprzedawca nie udzieli odpowiedzi na reklamację w terminie,
    o którym mowa w ust. 1, uważa się, że uznał reklamację.
  3. 3. Odpowiedź na reklamację Sprzedawca przekazuje konsumentowi
    na papierze lub mailowo

* Powyższe zasady dotyczące konsumenta, stosuje się też do osoby fizycznej
zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z
treści tej umowy wynika, że nie posiada ona dla tej osoby charakteru zawodowego,
wynikającego w szczególności
z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na
podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności
Gospodarczej.