I. Podstawa prawna |
ustawa z dnia 30 maja 2014r. z późn.zm. o prawach konsumenta |
II. Podstawowe
przesłanki
odpowiedzialności
Sprzedawcy |
- 1. Sprzedawca jest odpowiedzialny względem Klienta w razie braku
zgodności produktu z umową
- 2. Produkt jest zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają
w szczególności jego:
- 1) opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność,
- 2) przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny
konsumentowi, o którym konsument powiadomił Sprzedawcę najpóźniej
w chwili zawarcia umowy i który Sprzedawca zaakceptował
- 3)Ponadto produkt, aby został uznany za zgodny z umową, musi:
- 1) nadawać się do celów, do których zazwyczaj używa się produktu tego
rodzaju, z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa, norm
technicznych lub dobrych praktyk;
- 2) występować w takiej ilości i mieć takie cechy, w tym trwałość i
bezpieczeństwo, jakie są typowe dla produktu tego rodzaju i których
konsument może rozsądnie oczekiwać, biorąc pod uwagę charakter
produktu oraz publiczne zapewnienie złożone przez Sprzedawcę, jego
poprzedników prawnych lub osoby działające w ich imieniu,
w szczególności w reklamie lub na etykiecie, chyba że Sprzedawca
wykaże, że:
- a) nie wiedział o danym publicznym zapewnieniu i oceniając rozsądnie,
nie mógł o nim wiedzieć
- b) przed zawarciem umowy publiczne zapewnienie zostało sprostowane
z zachowaniem warunków i formy, w jakich publiczne zapewnienie
zostało złożone, lub w porównywalny sposób,
- c) publiczne zapewnienie nie miało wpływu na decyzję konsumenta
o zawarciu umowy;
- 3) być dostarczany z opakowaniem, akcesoriami i instrukcjami, których
dostarczenia konsument może rozsądnie oczekiwać
- 4) być takiej samej jakości jak próbka lub wzór, które Sprzedawca
udostępnił konsumentowi przed zawarciem umowy i odpowiadać
opisowi takiej próbki lub takiego wzoru
- 4. Sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności za brak zgodności
produktu z umową w zakresie, o którym mowa w ust.3 powyżej, jeżeli
konsument, najpóźniej w chwili zawarcia umowy, został wyraźnie
poinformowany, że konkretna cecha produktu odbiega od wymogów
zgodności z umową określonych w ust.3 powyżej, oraz wyraźnie i
odrębnie zaakceptował brak konkretnej cechy produktu.
- 5. Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności produktu
z umową wynikający z niewłaściwego zamontowania produktu, jeżeli
- 1) został on zmontowany przez Sprzedawcę lub na jego
odpowiedzialność;
- 2) niewłaściwe zamontowanie przeprowadzone przez konsumenta
wynikało z błędów w instrukcji dostarczonej przez Sprzedawcę.
|
III.Uprawnienia
konsumenta |
- 1. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego
naprawy lub wymiany.
- 2. Sprzedawca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy,
lub Sprzedawca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany,
jeżeli doprowadzenie do zgodności produktu z umową w sposób
wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby
nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy.
- 3. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby
nadmiernych kosztów dla Sprzedawcy, może on odmówić doprowadzenia
produktu
do zgodności z umową.
Przy ocenie nadmierności kosztów dla Sprzedawcy uwzględnia się
wszelkie okoliczności sprawy, w szczególności znaczenie braku
zgodności produktu z umową, wartość produktu zgodnego z umową oraz
nadmierne niedogodności dla konsumenta powstałe wskutek zmiany
sposobu doprowadzenia produktu do zgodności z umową.
- 4. Sprzedawca dokonuje naprawy lub wymiany w rozsądnym czasie
od chwili, w której Sprzedawca został poinformowany przez
konsumenta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych
niedogodności
dla konsumenta, uwzględniając specyfikę produktu oraz cel, w jakim konsument
go nabył.
Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat
pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi Sprzedawca
- 5. Konsument udostępnia Sprzedawcy produkt podlegający naprawie
lub wymianie. Sprzedawca odbiera od konsumenta produkt na swój
koszt.
- 6. Jeżeli produkt został zamontowany przed ujawnieniem się braku
zgodności towaru z umową, Sprzedawca demontuje produkt oraz
montuje go ponownie po dokonaniu naprawy lub wymiany albo zleca
wykonanie tych czynności na swój koszt.
- 7. Konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie
z produktu, który następnie został wymieniony.
- 8. Jeżeli produkt jest niezgodny z umową, konsument może złożyć
oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, gdy:
- 1) Sprzedawca odmówił doprowadzenia produktu do zgodności z umową zgodnie z ust. 3 powyżej;
- 2) Sprzedawca nie doprowadził produktu do zgodności z umową
zgodnie z ust. 4-6 powyżej
- 3) brak zgodności produktu z umową występuje nadal, mimo że
Sprzedawca próbował doprowadzić produkt do zgodności z umową;
- 4) brak zgodności produktu z umową jest na tyle istotny, że uzasadnia
obniżenie ceny albo odstąpienie od umowy bez uprzedniego
skorzystania ze środków ochrony określonych powyżej;
- 5) z oświadczenia Sprzedawcy lub okoliczności wyraźnie wynika, że
nie doprowadzi on produktu do zgodności z umową w rozsądnym czasie
lub bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta
- 9. Obniżona cena musi pozostawać w takiej proporcji do ceny
wynikającej z umowy, w jakiej wartość produktu niezgodnego z umową
pozostaje do wartości produktu zgodnego z umową.
- 10. Sprzedawca zwraca konsumentowi kwoty należne wskutek
skorzystania z prawa obniżenia ceny niezwłocznie, nie później niż
w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta
o obniżeniu ceny.
- 11. Konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności
produktu z umową jest nieistotny. Domniemywa się, że brak zgodności
towaru z umową jest istotny.
- 12. Jeżeli brak zgodności z umową dotyczy jedynie niektórych
produktów dostarczonych na podstawie umowy konsument może
odstąpić od umowy jedynie w odniesieniu do tych produktów, a także w
odniesieniu do innych produktów nabytych przez konsumenta wraz z
produktami niezgodnymi z umową, jeżeli nie można rozsądnie
oczekiwać, aby konsument zgodził się zatrzymać wyłącznie produkty
zgodne z umową
- 13. W razie odstąpienia od umowy konsument niezwłocznie zwraca
produkt Sprzedawcy na jego koszt. Sprzedawca zwraca konsumentowi
cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania
produktu lub dowodu jego odesłania
- 14 Sprzedawca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego
sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie
zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z
żadnymi kosztami
|
IV. Czasowe granice
odpowiedzialności
Sprzedawcy za brak
zgodności towaru
z umową |
Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności produktu
z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu
dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności produktu do
użycia, określony przez Sprzedawcę, jego poprzedników prawnych lub
osoby działające w ich imieniu, jest dłuższy. Domniemywa się, że brak
zgodności produktu z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch
lat od chwili dostarczenia produktu, istniał w chwili jego dostarczenia,
o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można
pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności
produktu
z umową |
V. Opis reklamacji |
Zaleca się podanie przez Klienta w treści reklamacji następujących
danych:
- 1) przedmiotu reklamacji, w szczególności rodzaju braku zgodności
produktu z umową .i daty jej wystąpienia;
- 2) żądanie sposobu doprowadzenia produktu do zgodności z Umową
Sprzedaży lub oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu
od Umowy Sprzedaży w sytuacjach przewidzianych w pkt III ust. 8;
- 3) danych kontaktowych składającego reklamację.
|
VI. Miejsce i sposób
złożenia reklamacji |
Reklamacja składana jest przez Klienta:
- - pisemnie na adres: ul. Przemysłowa 1 , 11-500 Giżycko;
- - za pośrednictwem poczty elektronicznej na
adres: polamp24@polamp.com;
|
VII. Odpowiedź
Sprzedawcy
na reklamację
|
- 1. Sprzedawca jest obowiązany udzielić odpowiedzi na reklamację
konsumenta w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania
- 2. Jeżeli Sprzedawca nie udzieli odpowiedzi na reklamację w terminie,
o którym mowa w ust. 1, uważa się, że uznał reklamację.
- 3. Odpowiedź na reklamację Sprzedawca przekazuje konsumentowi
na papierze lub mailowo
|